البحث عن صحة حديث:

• ما الجديد؟
  • انا مصر

انا مصر

+ الرد على الموضوع
    النتائج 1 إلى 2 من 2

الصورة الرمزية zakkoka

افتراضي علاج البقع البنية واثار حب الشباب واثار حبوب الجسم

اثار حب الشباب او البقع البنية

اسمها العلمى FREE RADICALS

اسبابها فى الوجه:-

اكسدة البشرة من حرارة الشمس العالية.

اكسدة البشرة بسبب التدخين.

اثارحب الشباب.

تقدم السن.

اسبابها فى الجسم:-

اثار الجروح.

اثار حبوب ناتجة عن الامراض او ظهور حبوب في الظهر نتيجة لفوران الدم.

فيتامينات تقلل من حدوث الفري راديكالز.

فيتامين ا (A) فيتامين ج (C) فيتامين ه (E).

كل فيتامين من دول ليه وظيفة - فيتامين ا مفيد جدا لضبط صحة الخلايا ويحول لتحولها للخلايا الحرة ويساعد على منع تجاعيد الوجه . اما فيتامين ه و ج فهما من اهم عناصر تفتيح البشرة ومنع الاكسدة .

كل فيتامين لوحده كويس جدا . لكن لما التلاته دول يبقوا مع بعض بيشتغلوا احسن من كل واحد لوحده.

في كريم اسمه سيلينيم ايه سي اي. يحتوى على التلاتة دول وكمان في منه اقراص.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــ

اما بالنسبة للمنتجات التى تعالج البقع البنية.

شركة ايزيس فارما عامله مجموعة كامله انتجت تدريجيا للموضوع ده تحديدا.

اول منتج UNITON . وهو كريم لتفتيح الاماكن الغامقة من الجسم والوجه وازاله بقع البشرة.

طلع بعديه UNITON 4 زيه بالظبط لكنه اقوى منه ومحتاج بقع اغمق لان مفعوله اقوى من الاول ولا يستخدم على الوجه.

طلع بعدهم UNITON 4 A-ARBUTIN يونيتون فور الفا اربوتين وهى مادة مضادة للتسلخ يعني ده انا ممكن استخدمه على الوجه مش هايعمل حساسية في الوجه زى اللي قبليه وممكن استخدمه على مناطق حساسة في الجسم.

اخر حاجة نزلت UNITON 4 ADVANCED ده اقوى واحد فيهم ومفعوله سريع جدا وده مش كريم ده سيرم باستخدمه ليلا فقط على الجسم فقط وابتعد عن الاماكن الحساسة في الجسم وقد يسبب حساسية للجلد.

اذا استخدمت يونيتون فور ادفانسد هابعد خالص عن اى مصدر اضاءة او حرارة او الشمس.

اخر حاجة بقى من شركة ايزيس . كريم GLYCO A 12% كريم تقشير وليس كريم تفتيح يحتوى على 12% جلايكوليك اسيد . وهو من كريمات التقشير القوية.

تانى شركه اسمها يورياج عامله منتج اسمه DEPIDERM وهو منتج فعال للبقع البنية ويمكن استخدامه ليلا ونهارا.

وتالت شركة الشركة الجبارة جدا AVENE عاملة منتج اسمه CLEANANCE K . وهو من اروع المنتجات في ازاله النمش والبقع البنية من الوجة خصوصا مع اصحاب البشرة الحساسة. يحتوى على اقوى مادتين للتقشير ALPHA HYDROXY ACID و BITA HYDROXY ACID

اما شركة بيوديرما عملت منتج جديد لسه 2010 اسمه AL من خط انتاج SEBIUM اللى هو خط البشرة الدهنية.
      Bioderma Sebium AI _s_MED.jpg

ده بيتحط بعد الحبوب ماتروح عشان يشيل اثارها.

شركة TOPIPHARM عملت منتج اسمه AGE SPOT FORMULA بردو عشان الموضوع ده- الكريم باستخدمه نهارا وليلا ومعاه حماية من الشمس يعنى لو انا حاطه ممكن اخرج بيه عادى.

اما البقع العاديه اللي فى الجسم او اثار الحبوب الخفيفة ممكن بسهولة جدا تضيع مع صنفرة للجسم او ملح الحليب للتنعيم والتفتيح.

ملحوظة

كل الحاجات اللى انا كتبتها هي كريمات موضعية للوجه والجسم فقط لاتستخدم داخل او خارج العين او داخل الجسم او الفم او على محيط العين او على اعضاء تناسلية او الشفاه.

((يا جماعه الموضوعات دى بتاعتى انا - مش ناقلها - انا جايبها من المدونة بتاعتى -انا كاتبها بنفسي وحاطط الصور دى بنفسي-والموضوعات دى انا تعبت فيها وهى خلاصة دراسة وعمل وخبرة فارجو ان محدش منكم يظن انها منقولة))

Facebook Comments - تعليقك على الفيس بوك ابسط دعم لنا

التوقيع
      والله العظيم انا على آخري

الصورة الرمزية غاويه مشاكل

غاويه مشاكل غير متواجد حالياً

مجهود رائع منك
      يسلمووووووووووو

التوقيع

+ الرد على الموضوع

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 7 (0 من الأعضاء و 7 زائر)